Schipholbrug - A9 Badhoevedorp-Holendrecht

Plaatsnaam:
Hoofddorp

Opdrachtgever project:
Rijkswaterstaat

Aannemerscombinatie:
VeenIX

Opdrachtgever STECON:
DESA Construction NL

Toegepast materieel:
PERI

 

Traject Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) is één van de drukste verbindingen van ons land. Het laatste deelproject van SAA is project A9 Badhoevedorp-Holendrecht. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht over een lengte van zo’n 11 kilometer verbreed door aannemerscombinatie VeenIX, waar onder andere het Spaanse bouwbedrijf FCC deel van uitmaakt. VeenIX is verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 14 jaar het beheer en onderhoud.

Eén van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland
Het is één van de grootste infrastructuurprojecten van Nederland. Onderdeel van dit deeltraject is de Schipholbrug. Voor de ondersteuning die nodig is om het brugdek van de Schipholbrug te verbreden, maakt FCC, als één van de partijen van aannemerscombinatie VeenIX, gebruik van de materialen en expertise van PERI (engineering, tekeningen en levering van de materialen). STECON is door DESA Construction NL (onderaannemer van FCC) aangesteld voor de montage- en demontage van alle PERI-ondersteuningsconstructies voor de brugdekken en de pijlers. DESA Construction NL verzorgt zelf het betonwerk en de bekisting

Complex kunstwerk
De Schipholbrug is een complex kunstwerk. Zo loopt de basculebrug over de ringvaart en de vaste brug over de N232. De bestaande brug moet aan beide zijden verbreed worden, waarbij een projectspecifieke oplossing bedacht moest worden. Voor de ondersteuning boven de N232 aan de onderzijde van de brug bedachten de engineers van PERI een technische oplossing op basis van het PERI-UP steigersysteem in combinatie met VST zware last ondersteuning.

STECON werkt bij Fase 1 aan één zijde van de brug (deel Zuid), waarbij de constructie over 5 delen constant wordt bijgebouwd voor het volgende deel van de fase. Dit brugdek is circa 250 meter lang en 15 meter breed waarbij de ondersteuning circa 4,5 meter hoog is.

Aansluitend volgt de andere zijde van de brug (Fase 2, deel Noord), eveneens opgebouwd uit 5 delen. Dit deel is eveneens circa 250 meter lang, maar 20 meter breed en een ondersteuning circa 4,5 meter hoog. Het vakkundige team van STECON zet het toegepaste PERI-UP systeem, met daarbovenop de onderslagen en kinderbinten, in elkaar. En dat alles in een hoog tempo vanwege de strakke planning en met de nodige logistieke uitdagingen.

Unieke constructie boven het water
Uniek aan dit project is dat het toegepaste systeem op een stalen constructie boven het water is geplaatst met stalen drukverdelers, waarbij de hele interactie tussen de ondersteuningsconstructie en de staalconstructie van groot belang is. Verder zijn er werkplatformen op het water gemaakt aan de bestaande poeren, ten behoeve van het uitbreiden, verbreden en verzwaren van de poeren en kolommen.

Om de veiligheid te borgen zijn hier met het hele projectteam eisen aan gesteld: zo wordt er aan de randen van de ondersteuningsconstructie met zwemvesten gewerkt in plaats van met valgordels. De valgordels worden uiteraard wel in de middengebieden van de constructie gebruikt als er op hoogte gewerkt wordt.
Want we werken -zoals altijd- vakkundig, veilig en vlot!

//stecon.nl/wp-content/uploads/2022/02/logo-Stecon-wit_extrasmall.png

Met STECON als partner ben je verzekerd van een projectspecifiek, passend advies, de juiste engineering, een oplossingsgerichte aanpak en een vakkundige uitvoering.
Het totaalplaatje dus!

//stecon.nl/wp-content/uploads/2022/02/vca-scl-nsa.png

Stuttgartstraat 18
3047 AS  Rotterdam

+31 (0)10 30 31 369
info@stecon.nl

KvK 75998084
BTW NL.8604.73.120.B.01


COPYRIGHT 2022 STECON BV  |  disclaimer  |  privacybeleid  |  algemene voorwaarden