nieuwsbericht_2

Aan het woord: Merdan Dalmis

In deze nieuwe rubriek geven we telkens het woord aan iemand van STECON of uit de branche. Dit keer: Merdan Dalmis, mede-eigenaar van STECON.
Houd bouwend Nederland veilig, houd je aan de ViA

“Als bedrijf met de slogan ‘Vakkundig – Veilig – Vlot’, mag het duidelijk zijn dat wij veiligheid hoog in het vaandel hebben staan”, zegt Merdan Dalmis, mede-eigenaar van STECON. Merdan heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het certificeren van zijn bedrijf om op het gebied van veiligheid aan alle gestelde eisen te voldoen. “Je snapt dat het dan behoorlijk frustrerend is dat er branchebreed wel over veiligheid gepraat wordt en er zelfs afspraken zijn gemaakt, maar er niet gehandhaafd wordt.”

 

𝗩𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱 𝗶𝗻 𝗔𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻

Merdan doelt onder andere op de ViA, wat staat voor Veiligheid in Aanbestedingen. “De ViA is in het leven geroepen om de veiligheid in de bouw naar een hoger niveau te tillen en is verplicht sinds 1 januari 2022. Ondertekenaars van de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB), waaronder Rijkswaterstaat en een aantal grote aannemers, hebben gezamenlijke afspraken gemaakt die vastgelegd zijn in deze ViA. Hierin wordt in aanbestedingen of contracten een bepaald niveau van veiligheidsbewustzijn verplicht gesteld, waarbij de NEN Safety Culture Ladder, ook wel Veiligheidsladder, ingezet wordt als instrument.”

𝗜𝗻 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝗷𝗸

De eis vanuit de ViA Bouw is dat er op 01-01-2022 een trede 2 behaald is op de Veiligheidsladder. Een goede ontwikkeling, volgens Merdan, omdat dit niet alleen aan opdrachtnemers maar ook aan opdrachtgevers wordt gevraagd en er zo een eenduidige aanpak voor de gehele sector ontstaat. “Ware het niet dat er in de praktijk helemaal niet naar gekeken of op gehandhaafd wordt”, zegt Merdan. Hij vertelt dat STECON in aanloop naar de verplichtstelling van de ViA deel heeft genomen aan een brancheoverleg met ‘concullega’s’, om hierover te sparren. “Met circa tien bedrijven hebben we om tafel gezeten en daar bleek dat 80% van de genodigden niet van plan was de vereiste certificeringen te gaan halen. ‘Zonde van het geld, of ze geloofden er niet zo in…’. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat dat vervolgens geen consequenties heeft”, zegt Merdan enigszins geïrriteerd.

𝗕𝘂𝗱𝗴𝗲𝘁 𝗯𝗼𝘃𝗲𝗻 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱?

Het verbaast hem echt dat kennelijk nog altijd budget boven veiligheid wordt gesteld. “Dat vind ik echt niet kunnen! Er zijn bedrijven, waaronder STECON, die een forse investering hebben gedaan om trede 2 van de Veiligheidsladder te behalen, zoals dat vereist wordt. De investering van zo’n 50.000 euro per jaar moet vervolgens met toekomstige opdrachten terugverdiend worden. Dus dat voelen onze opdrachtgevers in de verhoogde kostprijs van onze diensten. Maar dan is het natuurlijk heel erg frustrerend als in de praktijk blijkt dat budget kennelijk belangrijker is dan veiligheid.” Merdan vindt het een kwalijke zaak dat andere bedrijven, die niet het juiste SCL-certificaat hebben en daardoor de werkzaamheden tegen een lager tarief kunnen aanbieden, wél de opdracht gegund krijgen.

“Certificeren? Dan ook handhaven voor veiligheid in de bouw!”

𝗡𝗲𝗲𝗺 𝗷𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗮𝗻𝘁𝘄𝗼𝗼𝗿𝗱𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗶𝗱

“STECON pakt de verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid, investeert erin, behaalt de vereiste certificaten en dan zien we vervolgens tóch sommige klussen aan onze neus voorbijgaan, omdat er toch niet gehandhaafd wordt op de gestelde eisen. Dat kan toch niet? Er worden concessies gedaan aan de veiligheid omdat budget en planning kennelijk belangrijker zijn en het verder toch geen consequenties heeft. Het verbaast me echt dat niemand verantwoordelijkheid neemt. Heeft certificeren wel zin, als er toch niet gehandhaafd wordt?”

𝗩𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱 𝘃𝗼𝗼𝗿𝗼𝗽

“We willen met z’n allen veiliger bouwen, maar gebeurt dat ook wel? Doen we het volgens de regels die we zelf verzonnen hebben? Het antwoord is helaas ‘nee’”, zegt Merdan en noemt enkele voorbeelden die dat ondersteunen, waarbij projecten uitgevoerd werden op een manier die ten koste van de veiligheid van de mensen op de bouw is gegaan. Of hij ook nagedacht heeft over een oplossing? “Uiteraard. Ik ben van mening dat de inkoop op een project bij een hoofdaannemer gedaan zou moeten worden door iemand van hogerhand binnen het bedrijf. Die kent de regels en moet zich daaraan conformeren, terwijl een uitvoerder uitsluitend bezig is met bewaken van planning en budget.” Dat zou al een verschil kunnen maken, denkt hij.

𝗩𝗼𝗼𝗿𝘀𝗼𝗿𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻 𝗶𝗻 𝗮𝗮𝗻𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲𝗱𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻

“Verder hoop ik hiermee iedereen een beetje wakker te schudden en doe ik een oproep aan de branche: Houd je aan de ViA, anders heeft heel die Veiligheidsladder geen toegevoegde waarde. Zo is er dus al een selectie te maken van onderaannemers op basis van de Veiligheidsladder. Dus vóórdat er een aanvraag wordt uitgezet, kan er al een selectie gemaakt worden als opdrachtgever. Doe dat dan ook, zodat er eerder in het traject al een vorm van handhaving van de vereisten plaatsvindt. Als partijen niet voldoen aan de vereiste SCL-certificering, hoeven ze ook geen prijs aan te bieden”, vindt Merdan. “Zo is er niet alleen sprake van eerlijke concurrentie, maar zijn we vooral bezig met het doel in het kader van veiligheid: minder ongelukken in de bouw.”

//stecon.nl/wp-content/uploads/2022/02/logo-Stecon-wit_extrasmall.png

Met STECON als partner ben je verzekerd van een projectspecifiek, passend advies, de juiste engineering, een oplossingsgerichte aanpak en een vakkundige uitvoering.
Het totaalplaatje dus!

//stecon.nl/wp-content/uploads/2022/02/vca-scl-nsa.png

Stuttgartstraat 18
3047 AS  Rotterdam

+31 (0)10 30 31 369
info@stecon.nl

KvK 75998084
BTW NL.8604.73.120.B.01


COPYRIGHT 2022 STECON BV  |  disclaimer  |  privacybeleid  |  algemene voorwaarden